21.07.2016

Коментар експерта

Євгеній Дворнік, експерт аграрних ринків асоціації «Український клуб аграрного бізнесу».
Євгеній Дворнік, експерт аграрних ринків асоціації «Український клуб аграрного бізнесу».:
Серед основних причин падіння експорту молочної продукції з України є погіршення торгівельних відносин з РФ. Росія окрім введення ембарго на продукцію з України, ще й перекрила  кордони для транзиту української продукції через її територію. Наступним чинником є  низькі світові ціни на молоко та молочну продукцію.
Варто диверсифікувати ринки збуту, тобто не орієнтуватись на єдиний ринок збуту. Адже в разі виникнення проблем з торгівельним партнером (країною) це суттєво знижує шанси на успіх. Розширення географії експорту має бути одним з ключових факторів, якщо компанія планує експортувати.

Також варто постійно працювати над вдосконаленням якості своєї продукції, адже в Україні більше 70% молока виробляться в домогосподарствах населення, де, нажаль, якість не стоїть на першому місці. Проте в 2016 році спостерігається збільшення виробництва молока в сільськогосподарських підприємствах та збільшення частки молока високої якості.

Наразі Україна експортує молоко та молочну продукцію в основному в країни СНД. За результатами першого кварталу 2016 року, 46% (1,1 млн. дол) молока та вершків не згущених було експортовано до Молдови, 31% (732 тис. дол) до Грузії та 11% (272 тис. дол)  до Лівії. Молоко та вершки згущені було експортовано до Казахстану на 8,5 млн. дол (24%), Туркменістан 4,2 млн. дол (12%) та Вірменію 3,4 млн. дол (10%). Загальний експорт кисломолочної продукції є незначним та складає 1,4 млн. дол, 55% припадає на Молдову, 24% на Грузію та 9% на Азербайджан. Експорт молочної сироватки  в грошовому виразі склав 6,4 млн. дол. Частка Вєтнаму складає 18% (1,2 млн. дол), Казахстану – 17% (1,1 млн. дол), Пакистану – 17% (1,1млн. дол). Масло вершкове ми експортували на 10,9 млн. дол до Грузії (20%), Марокко (12%)  та Єгипту (10%). Загальний обсяг експорту сиру з України за перше півріччя складає 9,8 млн. дол, а основними імпортерами є: Казахстан (46%), Молдова (30%) та Єгипет (10%).  Потенційний ринок збуту залежить від продукції, що виробник планує експортувати. Варто зазначити, що поки ринок ЄС для України мало перспективний, тому наразі варто орієнтуватися на ринку країн Азії та Африки, не забуваючи звичайно про країни СНД.

Наразі спостерігається низхідний ціновий тренд на молоко та молочну продукції в світі. Тому вихід на зовнішні ринки буде доволі складним. Перш ніж збільшувати виробництво варто оцінити якість власної продукції. Адже продукція високої якості ціниться як в середник країни, так і за її межами. Так, продукція високої якості може зменшити залежність від імпорту.  Також, Україна має значний потенціал для виробництва органічної продукції. Так, наприклад, закупівельна ціна молока у Франції на складає 24-30 євро центів/кг, в той час як органічне коштує 43-47 євро центів/кг. Для того, щоб   дрібні виробники мали вплив на ринок їм варто об’єднуватися, але це не легко. Адже всі учасники об’єднання мають бути націлені на результат та підтримку один одного, бо без цього дане об’єднання є формальністю та не несе ніяких переваг для її учасників. Чи зможе український фермер (виробник) спільними зусиллями завойовувати зовнішні ринки покаже час. 

Щоб залишити коментар, авторизуйтеся

21.07.2016

Молочний експорт в мінус: причини та рішення

Однією з ключових проблем і справжнім випробуванням для української молочної галузі стало різке зменшення експорту, яке, однак, не зменшує, а навпаки збільшує свої темпи.