Сырная Грузия
03.02.2016

Коментар експерта

Богдан Шаповал, спеціаліст з питань експорту при Асоціації виробників молока
Богдан Шаповал, спеціаліст з питань експорту при Асоціації виробників молока:
Які ринки пріоритетні для українських молочників?

Для українських молочників пріоритетними ринками збуту є країни Субсахарської Африки, Близького та Середнього Сходу, Південно-Східної Азії. Ринок Європи консервативний та перенасичений внаслідок відміни квот на виробництво молока: українська продукція туди не зможе зайти масово. Скоріш за все, це будуть епізодичні поставки. Або деякі заводи із тих, які отримали дозволи на поставки до ЄС, займуть нішеві позиції на ринку Євросоюзу.

Найбільш важливими для фокусування та розвитку у 2016 році стануть Нігерія, Ангола, Ефіопія, Танзанія, ПАР, Конго, Іран, Ірак, Пакистан, Бангладеш, Південна Корея, Філіппіни і, звісно, Китай.  Також важливо буде втримати позиції в Казахстані та інших традиційних ринках  Середнього Сходу, які приносять левову частку експорту молочних продуктів. Це буде важко, зважаючи на існуючи проблеми з транзитом через територію РФ та загальну політичну ситуацію.

Які дії уряду важливі для розвитку експорту ?

Уряд, в першу чергу, має зайнятися проблемою короткострокового експортного фінансування. Ми не можемо говорити про експорт до Саудівської Аравії, вимагаючи з контрагентів передоплату. А дешеві кредити під експортні операції в українському фінансовому середовищі відсутні як категорія. В середньому експортна операція триває 4-6 місяців і кошти для її проведення потрібно "виривати" з обігового капіталу. Бувають випадки, коли у молокозаводів недостатньо коштів для проведення операції і бізнес відмовляється від контрактів.  Іншими завданнями має стати запуск торгових представництв та розширення функціоналу посольств для стратегічного просування українського продовольства в країнах перебування. У цьому плані найбільш активним є Міністерство економічного розвитку та торгівлі України, яке впроваджує подібні проекти. Але до повноцінної підтримки експорту з державної сторони ще далеко.

Який експортний потенціал українських молочних компаній ?

Експортний потенціал молочних компаній, в першу чергу, потрібно оцінювати за кількістю якісного сирого молока, яке надходить на переробку. Навіть якщо у нас раптово відкриються додаткові можливості для експорту молокопродуктів, якісного молока класу "екстра" в Україні не вистачить. Молочні заводи України мають невикористані можливості, які мінімум в 2,5 рази перевищують нинішній обсяг виробництва. Але для їх завантаження на експорт необхідна сировина високого рівня (для ЄС, арабського світу та КНР). На даний момент (за оцінками FAO) надлишкова кількість молока, яку варто експортувати для збалансування попиту і пропозиції молочного ринку України складає понад 800 тис. т. (в перерахунку на сире молоко). Але, повторюсь, понад 60% українського молока отримується від селян-одноосібників, а не від фермерських господарств, які можуть гарантувати необхідну якість.

Також експортний потенціал українських молочників потрібно розглядати через призму створення сильних брендів на вищевказаних ринках. Тоді можливості для отримання доданої вартості зростуть в рази.

Які на поточний момент наслідки від втрати російського ринку ?

На поточний момент (початок 2016 року) - незначні. Основні втрати та скорочення виробництва відбулись у 2014-2015 рр і ринок, при злагоджених діях у виході на нові ринки і державній підтримці, зможе їх компенсувати не раніше 2019 року.

Чи цікавий компаніям ринок Африки та Азії ?

Звісно цікаві всі можливості, де можна продавати українську молочку. Питання в тому, що практично всі молочні підприємства (крім 3-ох) лише вчаться систематично працювати та вести бізнес на цих ринках. Тому це буде складний та тривалий процес.
 
Як Ви оцінюєте перспективи ринку КНР ?

На даному ринку панує Нова Зеландія та ЄС-28. Ринок дуже цікавий, особливо з точки зору, що за останні 5 років імпорт сухого молока до Китаю зріс в 3,5 рази до майже 250 тис. т, а цільномолочної продукції - аж в 10 разів до 220 тис. т.! Тому, навіть якщо Українські підприємства займуть 1-2% цього ринку - це вже перевершить найсміливіші очікування. Але для цього на даному ринку уже зараз потрібно запускати стратегічну роботу спільно з держорганами влади України та КНР у сфері налагодження зв'язків. Потрібно вкладати кошти в маркетинг. І це довготривалий процес. Тому говорити про переваги від відкриття ринків КНР можна буде через 2-3 роки.

Щоб залишити коментар, авторизуйтеся

17.05.2017

Как поддерживают аграриев в ЕС?

С поддержкой аграриев Украины есть огромное число проблем, которые зависят от многих причин, в том числе и от требований ЕС. The DairyNews решило узнать, как с этим обстоят дела в самих странах Союза и какие практики, возможно, стоило бы перенять у более экономически развитых соседей.
Милкиленд закроет комбинат в России